Ισχυρή ανάκαμψη παρουσίασε ο ελληνικός τουρισμός το καλοκαίρι του 2022, με τις εισπράξεις στο 8μηνο να αγγίζουν τις επιδόσεις του 2019. Βασική κινητήριος δύναμη ήταν η αυξημένη δαπάνη ανά άφιξη (11% υψηλότερα του 2019 - με σχεδόν 2/3 της ανόδου να εκτιμάται ως αποτέλεσμα πληθωρισμού), ενώ οι αφίξεις ξένων τουριστών παρέμειναν στο 88% του 2019, με τις πολύ δυναμικές αεροπορικές αφίξεις να αντισταθμίζονται εν μέρει από τις αναιμικές οδικές. Παράλληλα με τις παραπάνω επιδράσεις, οι πωλήσεις των ελληνικών ξενοδοχείων ευνοήθηκαν περαιτέρω από τη βελτίωση ποιότητας και τη παροχή υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας με αποτέλεσμα οι πωλήσεις τους στο 8μηνο να ξεπεράσουν εκείνες του 2019 κατά 17%.
Η επιτυχημένη αυτή πορεία οδήγησε σε αύξηση του μεριδίου της Ελλάδας στη Μεσογειακή αγορά, καλύπτοντας 19% των διανυκτερεύσεων τουριστών εξωτερικού στο 7μηνο 2022, έναντι 17% στην αντίστοιχη περίοδο του 2019. Εστιάζοντας στις επιδόσεις ανά προέλευση και προορισμό διαπιστώνουμε ότι:
- Αυξημένη συγκέντρωση παρατηρείται όσον αφορά τις χώρες προέλευσης, καθώς η κύρια ώθηση δόθηκε από τις διαχρονικά κορυφαίες Γερμανία, Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο, που αύξησαν τη συνεισφορά τους έναντι του 2019 (κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες αθροιστικά).
- Ισόρροπη επαναφορά στις επιδόσεις 2019 σημείωσαν οι ελληνικοί προορισμοί, με τις επιμέρους περιφέρειες να επιτυγχάνουν υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης πωλήσεων του 2019, ενώ τα νησιά ξεχωρίζουν θετικά.
Με το βλέμμα πλέον στην ολοκλήρωση της σεζόν, οι ενδείξεις από πρόδρομους δείκτες (προγραμματισμένες πτήσεις, κρατήσεις σε ξενοδοχεία) συγκλίνουν σε αφίξεις εξωτερικού της τάξης του 90% του 2019 για το υπόλοιπο του έτους. Υπό αυτές τις συνθήκες, οι εισπράξεις για το 2022 αναμένεται να κινηθούν οριακά υψηλότερα του 2019 (έναντι αναπλήρωσης 57% το 2021).
Το στοίχημα της επέκτασης της τουριστικής περιόδου αποτελεί πρόκληση για τη χειμερινή περίοδο (κυρίως για τις αρχές 2023), καθώς ελλοχεύουν ισχυρά στοιχεία αβεβαιότητας με κυρίαρχο την ενεργειακή κρίση η οποία:
- πλήττει τη διάθεση των Ευρωπαίων για διακοπές (με την καταναλωτική εμπιστοσύνη των αγορών της Δυτικής Ευρώπης σε ιστορικά χαμηλά), και
- δρα περιοριστικά στη διάθεση των ξενοδοχείων να παραμείνουν ανοικτά τους χειμερινούς μήνες.
Δείτε το σχετικό infographic: