Τάσεις του Επιχειρείν: Τουρισμός (2ο τρίμηνο 2023)

Τριετία ισχυρής ανάπτυξης διαβλέπουν τα ελληνικά ξενοδοχεία

Δυναμικό ήταν το ξεκίνημα του 2023, καθώς η τάση ανάκαμψης ενισχύθηκε κατά τους χειμερινούς μήνες (Δεκ. 2022-Φεβρ. 2023), με τις αφίξεις εξωτερικού να καλύπτουν το 98% του 2019 (σε σχέση με κάλυψη 92% το φθινόπωρο 2022 και 89% το καλοκαίρι 2022). Σημειώνεται ότι η οριακή υστέρηση που παραμένει οφείλεται στις ασθενείς επιδόσεις των οδικών αφίξεων (-22% έναντι του 2019), καθώς οι αεροπορικές αφίξεις έχουν ήδη υπερβεί τα προ-πανδημίας επίπεδα.

Σε αυτό το περιβάλλον, τα ελληνικά ξενοδοχεία (με οδηγό τα νησιά), αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 19% σε αποπληθωρισμένους όρους τους χειμερινούς μήνες (έναντι του 2019), κυρίως μέσω αυξημένου εύρους και ποιότητας υπηρεσιών. Οριακά ενισχύθηκε το μερίδιο της Ελλάδας στη μεσογειακή αγορά, με τον χειμώνα να παραμένει εξαιρετικά χαμηλή περίοδος για τον ελληνικό τουρισμό (με μόλις το 2% των διανυκτερεύσεων έτους, έναντι 15% για τις μεσογειακές χώρες).

Όσον αφορά την «υψηλή» τουριστική περίοδο του 2023 στην Ελλάδα, εμφανή είναι τα σημάδια ότι ξεκίνησε νωρίς, ενώ θετικοί εμφανίζονται οι οιωνοί για μια δυναμική συνέχεια ισχυρών επιδόσεων. Σε αυτό συνηγορούν i) οι υψηλές για την εποχή προσλήψεις προσωπικού και αεροπορικές αφίξεις, ii) οι υψηλότερες έναντι του ανταγωνισμού κρατήσεις πτήσεων και καταλυμάτων, και iii) η σταδιακή ανάκαμψη του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις κύριες αγορές μας.

Σε αυτό το κομβικό σημείο στο χρόνο, η Εθνική Τράπεζα προχώρησε σε έρευνα πεδίου σε 200 ξενοδοχειακές ΜμΕ για να αφουγκραστεί τις πρώτες προσλαμβάνουσες που δέχονται από την πλευρά της ζήτησης:

  • Όσον αφορά το 2023, τα ελληνικά ξενοδοχεία εμφανίζονται πιο αισιόδοξα σε σχέση με τον λοιπό επιχειρηματικό τομέα (σε όρους Δείκτη Εμπιστοσύνης), αναμένοντας διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης (10% έναντι 5%) και συνεπώς προχωρώντας σε επιθετικότερες προσλήψεις και επενδύσεις. Η επεκτατική στρατηγική τους στόχευση επιβεβαιώνεται από την εκτίμησή τους ότι η φετινή αναπτυξιακή τους υπεροχή θα διατηρηθεί σε ορίζοντα τριετίας. 
  • Ως κρίσιμη εξωγενή παράμετρο που στηρίζει τον επεκτατικό τους σχεδιασμό αναγνωρίζουν τη βελτίωση των υποδομών που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια (με το 58% του τομέα να αναγνωρίζει σημαντικό όφελος έναντι ⅓ για τις λοιπές επιχειρήσεις). Στον αντίποδα, ως βασικό εμπόδιο στο δρόμο τους αναγνωρίζουν τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού (ασκώντας πίεση στα ⅔ του τομέα έναντι ½ των λοιπών ΜμΕ), οδηγώντας σε μισθολογικές αυξήσεις που φθάνουν έως και 20% σε νησιωτικές περιοχές για το 2023.
  • Όσον αφορά τη στρατηγική πολιτικής, ευρεία ήταν η κατανομή των απαντήσεων για την προτεραιότητα που πρέπει να τεθεί, με ορισμένες περιοχές να θέτουν τις υποδομές ως βασική ευκαιρία για την ανάπτυξή τους ενώ άλλες να προτεραιοποιούν την ενίσχυση αεροπορικών συνδέσεων ή την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Καθώς λοιπόν το τουριστικό προϊόν της χώρας μας δε δείχνει ομοιογενές, η χάραξη προτεραιοτήτων στρατηγικής είναι σημαντικό να λαμβάνει υπόψιν τοπικές ιδιαιτερότητες καθώς και το διαφορετικό επίπεδο ωριμότητας του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής, ενώ κρίσιμη αναδεικνύεται η κατάρτιση συμπληρωματικών σχεδίων ανάπτυξης ανά περιφέρεια.
 
Δείτε το σχετικό infographic:

 

Τάσεις του Επιχειρείν: Τουρισμός (2ο τρίμηνο 2023)
Κλείσιμο
Κλείσιμο
back-to-top