Τάσεις του Επιχειρείν: Τουρισμός (3ο τρίμηνο 2024)

Η «αθόρυβη» μεταμόρφωση του ελληνικού τουρισμού

Σε νέο έτος ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό αναμένεται να αναδειχθεί το 2024, με προοπτική για αφίξεις της τάξης των 36 εκ. (+10%), με διακριτά διαφορετική εικόνα μεταξύ των δύο εξαμήνων:

  • Κατά το 1ο εξάμηνο σημειώθηκε εξαιρετική επίδοση (+16%), με την άνοιξη να αποτελεί την αιχμή (+21%).
  • Στο 2ο εξάμηνο, εκτιμούμε ότι οι θετικές επιδόσεις θα συνεχισθούν με μικρότερη δυναμική (+8%), διατηρώντας όμως κομβικό ρόλο στο ετήσιο αποτέλεσμα λόγω υψηλής εποχικότητας. Υποστηρικτικά των παραπάνω είναι (i) τα πρώτα στοιχεία του διμήνου Ιούλιος-Αύγουστος (+6-7%) και (ii) η τάση των πρόδρομων δεικτών του φθινοπώρου (+9%).

Πέρα από τα ρεκόρ επιδόσεων, αυτό που χαρακτηρίζει τη χρονιά είναι η εμφανής τάση μείωσης εποχικότητας, με οδηγό την άνοιξη, η οποία αύξησε το μερίδιό της στις αφίξεις του προηγούμενου δωδεκαμήνου κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες (σε 16% από 14% το 2023), σημειώνοντας ιστορικό υψηλό περιόδου (+1 εκατ. αφίξεις έναντι άνοιξης 2023). Αξιοσημείωτο είναι ότι η διαφαινόμενη αυτή τάση έχει τα εχέγγυα να διατηρηθεί μεσοπρόθεσμα καθώς η επιτάχυνση της άνοιξης είχε ευρεία βάση στήριξης (i) μεταξύ αεροπορικών και οδικών αφίξεων καθώς και (ii) μεταξύ βασικών αγορών προέλευσης (εύρος ανόδου 22-24%). Στο σημείο αυτό σημειώνουμε ότι η δυναμική είναι πιο περιορισμένη όσον αφορά την άλλη shoulder-period (φθινόπωρο), καθώς το μερίδιό της στη χρονιά είναι κοντά στον μεσογειακό μέσο όρο (25%).

Συμβατές με τη μετάβαση σε ένα νέο – λιγότερο εποχικό – μοντέλο τουρισμού είναι οι διαφαινόμενες αλλαγές στις προτιμήσεις των τουριστών, όπως αναδεικνύει η Έρευνα Συγκυρίας της Εθνικής Τράπεζας σε δείγμα ελληνικών ξενοδοχείων. Βασικό εύρημα της έρευνας είναι το αυξημένο ενδιαφέρον των τουριστών για τοπικές δραστηριότητες και προϊόντα, σε αντιδιαστολή με εξασθένηση ενδιαφέροντος για all-inclusive υπηρεσίες που συνδέονται με τον μαζικό καλοκαιρινό τουρισμό.

Υπό αυτή την οπτική, εξαιρετικά ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι το 44% του τομέα ακολουθεί ήδη δράσεις προσαρμογής  στις νέες ανάγκες, ενώ ένα επιπλέον ¼ έχει σχετικό σχεδιασμό. Ενώ εύλογα στα αρχικά αυτά στάδια, τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία εμφανίζουν υψηλότερη κινητικότητα προσαρμογής στα νέα δεδομένα (σε αναλογία με τον γενικότερα πιο αναπτυξιακό προσανατολισμό τους), η έρευνά μας επίσης εντοπίζει παραμέτρους που τα μικρότερα ξενοδοχεία μπορούν να στηριχθούν για να ακολουθήσουν τα ζητούμενα της επόμενης μέρας. Συγκεκριμένα, τα μικρότερα ξενοδοχεία φαίνεται να διαθέτουν στενότερους δεσμούς τόσο με τους πελάτες όσο και με το προσωπικό τους – στοιχεία που είναι συμβατά με τις νέες τάσεις στην παγκόσμια ζήτηση. Ωστόσο, ο κρίσιμος κρίκος εξέλιξης που μπορεί να κάνει τη διαφορά, ενεργοποιώντας τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, είναι η προώθηση της συνεργασίας με τις τοπικές επιχειρήσεις (στοχεύοντας στη δημιουργία οικοσυστήματος).

Τέτοιου είδους πρωτοβουλίες μετεξέλιξης του ελληνικού τουρισμού υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις να ενισχυθούν (κυρίως για τα πιο μικρά ξενοδοχεία που τώρα δείχνουν να αφυπνίζονται), καθώς:

  • Τα πρώτα σημάδια από σχετικές πραγματοποιηθείσες δράσεις δείχνουν ότι οδηγούν σε υψηλές αποδόσεις.
  • Υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια για περαιτέρω βελτίωση της εποχικότητας, ειδικά όσον αφορά την περίοδο της άνοιξης (με την Ελλάδα να απέχει ακόμα σημαντικά από το εποχικό προφίλ των λοιπών μεσογειακών προορισμών).

 

 

Δείτε το σχετικό infographic:

 

 

Τάσεις του Επιχειρείν: Τουρισμός (3ο τρίμηνο 2024)
Κλείσιμο
Κλείσιμο
back-to-top