Στις μέρες μας παρατηρείται ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων απάτης στον κυβερνοχώρο (cyber scam), λόγω της κατακόρυφης αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Οι κυβερνοεγκληματίες αναζητούν συνεχώς τρόπους να κερδίσουν χρήματα εις βάρος του κοινού. Ιδιώτες και οργανισμοί γίνονται συχνά θύματα απάτης, μέσα από διάφορες τεχνικές απόσπασης των απαιτούμενων πληροφοριών από τα ίδια τα άτομα.
Οι παρακάτω μορφές ηλεκτρονικών απατών αποτελούν τυπικά παραδείγματα του πώς διάφοροι επιτήδειοι μπορούν εύκολα να παίξουν με την ψυχολογία και τις αντιλήψεις του ατόμου για να του αποσπάσουν πληροφορίες:
- Απάτη του CEO (CEO Fraud)
- Απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice Fraud)
- Απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), Απατηλά μηνύματα SMS (smishing), Απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing)
- Απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites)
- Απάτη μέσω διαδικτυακών ραντεβού (romance scam)
- Απώλεια δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα διαμέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (personal data theft via social media)
- Απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams)
- Απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams)
Περισσότερες πληροφορίες για τις διαδικτυακές απάτες και τους τρόπους προστασίας των καταναλωτών μπορείτε να βρείτε στους ακόλουθους ιστοτόπους:
Αναλυτικές οδηγίες για τις ενέργειες που θα πρέπει να κάνετε μπορείτε να βρείτε εδώ.