Τα οφέλη
Ενδεικτικά, τα οφέλη για τις επιχειρήσεις από την υλοποίηση μέτρων ενεργειακής απόδοσης είναι τα εξής:
Μείωση των λειτουργικών εξόδων, με ταυτόχρονη αύξηση του τζίρου: Παρεμβαίνοντας στο ενεργειακό κόστος με ενέργειες που είτε μειώνουν την κατανάλωση (μόνωση, συστήματα θέρμανσης – ψύξης κ.ο.κ.) είτε συμβάλλουν στην παραγωγή ενέργειας (netmetering) οι επιχειρήσεις μπορούν να επιτύχουν, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες, σημαντική μείωση του κόστους λειτουργίας και κατ’ επέκταση αύξηση της κερδοφορίας τους.
Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας: Με τη μείωση του ενεργειακού κόστους ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, η οποία είναι συνάρτηση της ποιότητας και της τιμής των προιόντων ή υπηρεσιών τους. Είναι λογικό μία επιχείρηση που καταφέρνει να περιορίσει το κόστος της ενέργειας είτε με την ορθολογικότερη χρήση των υφιστάμενων είτε με τη χρήση εναλλακτικών πηγών, να μπορεί να «περάσει» αυτή τη μείωση στον καταναλωτή. Αυτό, σε συνδυασμό με την ενίσχυση της ποιότητας, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του μεριδίου αγοράς από τον ανταγωνισμό.
Ενεργειακή ασφάλεια: Η ορθή χρήση και επιλογή των κατάλληλων ενεργειακών πόρων επιτρέπει στις επιχειρήσεις να σχεδιάσουν το μέλλον και να θέσουν στόχους, οι οποίοι θα οδηγήσουν σε βιώσιμη ανάπτυξη. Σε ένα περιβάλλον, όπου οι επιδόσεις ESG (Εnvironmental, Social and Governance) καθίστανται ολοένα και πιο σημαντικές, είναι σαφές πως η βιωσιμότητα πρέπει να είναι ψηλά στην ατζέντα των επιχειρήσεων, για λόγους όχι τόσο συμμόρφωσης, όσο επιβίωσης.

Τα μέσα επίτευξης ενεργειακής απόδοσης
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές πόσο σημαντική είναι η ενεργειακή απόδοση για το μέλλον μιας επιχείρησης. Η ανάγκη για βελτίωση προς αυτή την κατεύθυνση είναι πιο επιτακτική στην περίπτωση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες είναι πολύ πιθανό (και λογικό) να έχουν ελλιπή συστήματα διαχείρισης ενέργειας, αλλά και μεγαλύτερη δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση.
Εκκινώντας από μικρές αλλαγές στην καθημερινότητα, όπως η ρύθμιση του θερμοστάτη του συστήματος κλιματισμού, ώστε να μην είναι κατώτερη από τους 26°C το καλοκαίρι και η απενεργοποίηση του εξοπλισμού του γραφείου σε χώρους και ώρες που δεν υπάρχουν εργαζόμενοι μέχρι πιο μεγάλες, όπως η αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων με αντίστοιχα χαμηλής κατανάλωσης ή τυχόν αλλαγές στο κέλυφος του κτηρίου, προκειμένου αυτό να καταστεί πιο «πράσινο», οι επιχειρήσεις έχουν στη διάθεσή τους πληθώρα μέσων που μπορούν να οδηγήσουν στην επίτευξη του στόχου της ενεργειακής απόδοσης.
Ειδικά στο κομμάτι της χρηματοδότησης, στην αγορά διατίθενται προγράμματα, είτε μεμονωμένα από τις τράπεζες είτε σε συνεργασία με εγχώριους και ευρωπαϊκούς Φορείς, που στηρίζουν τέτοιου είδους «πράσινες» προσπάθειες.
Όσο αναπόφευκτο και εάν φαντάζει το «ταξίδι» προς την ενεργειακή απόδοση ένα είναι βέβαιο: για να φτάσει μία επιχείρηση στον προορισμό της πρέπει να υπάρχει πραγματική θέληση. Θέληση να αφήσει πίσω της νοοτροπίες ετών, να εστιάσει στα οφέλη και όχι στο κόστος, να κατανοήσει πως το αύριο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το σήμερα που επιβάλλεται να είναι όσο πιο «πράσινο» γίνεται. Για τους πελάτες της, αλλά και την κοινωνία στο σύνολό της.
Πηγές: 1 https://www.europarl.europa.eu/