Ψηφιακός μετασχηματισμός τουριστικών επιχειρήσεων

Μάθετε πληροφορίες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό (digital transformation) των τουριστικών επιχερήσεων
Επιστροφή στα... θρανία πραγματοποιούν τα τελευταία χρόνια πολλές επιχειρήσεις, σε μία προσπάθεια να κατανοήσουν - όρους, όπως αυτός του ψηφιακού μετασχηματισμού (digital transformation), με στόχο να προσαρμοστούν επιτυχώς σε ένα περιβάλλον που διαρκώς εξελίσσεται. Η νέα ψηφιακή εποχή επιτάσσει αλλαγές, τόσο σε επίπεδο διαδικασιών και εμπειρίας του πελάτη, όσο και εν γένει κουλτούρας μιας επιχείρησης, εάν η τελευταία θέλει όχι απλώς να παρακολουθεί τον ανταγωνισμό, αλλά να τον προσπερνά. Αυτό, άλλωστε, είναι και το ζητούμενο. 

Τι πραγματικά σημαίνει, όμως, το digital transformation για μία επιχείρηση και πώς μπορεί κάποιος να οδηγηθεί σωστά στην απόφαση αν πρέπει, και πώς, να το επιδιώξει για την επιχείρησή του;

Στο διαδίκτυο μπορεί κάποιος να βρει πολλούς ορισμούς που περιγράφουν τι ακριβώς είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Εν ολίγοις, είναι όλες εκείνες οι αλλαγές που υιοθετεί μία επιχείρηση, προκειμένου να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που προσφέρουν τεχνολογίες, όπως οι ψηφιακές πλατφόρμες, το διαδίκτυο των πραγμάτων (Internet of Things), το υπολογιστικό νέφος (cloud) και η τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό σημαίνει πως το digital transformation προϋποθέτει τη διαρκή επιμόρφωση των μελών της κάθε επιχείρησης – από τους ιδιοκτήτες μέχρι και τους εργαζόμενους - αλλά και σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές. 

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον δείκτη «Digital Economy and Society Index» (DESI), που αξιολογεί την ψηφιακή μεταρρύθμιση της οικονομίας και της κοινωνίας των κρατών – μελών, λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τα δεδομένα του προηγούμενου έτους, οι επιδόσεις της Ελλάδας υπολείπονται του μέσου όρου της ΕΕ, όσον αφορά στην ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών στις επιχειρηματικές δραστηριότητες. Ενδεικτικά, μόνο το 39% των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) παρουσιάζουν τουλάχιστον βασικό επίπεδο ψηφιακής έντασης έναντι 55% που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ. Το 20% των ΜμΕ στην Ελλάδα, ωστόσο, πωλούν τα αγαθά και τις υπηρεσίες τους μέσω διαδικτύου, ποσοστό που υπερβαίνει τον μέσο όρο της ΕΕ (18 %). 

Η ανάγκη για ψηφιακό μετασχηματισμό είναι εντονότερη σε κλάδους της οικονομίας στους οποίους το digital στοιχείο είναι πιο διαδεδομένο. Ενδεικτικά, ο τουρισμός, μετά και την πρόσφατη περιπέτεια της πανδημίας, υποχρεώθηκε γρήγορα να ανασχηματίσει το μοντέλο του, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις. Τα σημάδια που αποκαλύπτουν πώς μία τουριστική επιχείρηση χρήζει ψηφιακού μετασχηματισμού είναι τα ακόλουθα:

Ψηφιακός μετασχηματισμός τουριστικών επιχειρήσεων

Η επισκεψιμότητα καταγράφει πτώση

Εάν δεν είναι συγκυριακή, όπως συνέβη, για παράδειγμα, την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, τότε η μείωση της πελατείας είναι το πιο ηχηρό «καμπανάκι» πως, πιθανότατα: α) οι επισκέπτες δεν είναι ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που λαμβάνουν και β) οι ανταγωνιστές κάτι κάνουν καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση, ο ξενοδόχος οφείλει να λάβει τα μέτρα του, ξεκινώντας από το να διευρύνει το ψηφιακό του αποτύπωμα, που θα του δώσει πρόσβαση σε μεγαλύτερο κοινό, άμεσα.

Οι όποιες αποφάσεις – μικρές ή μεγάλες – βασίζονται στην… εμπειρία

Σαφώς και η εμπειρία είναι κάτι καλό. Όταν, όμως, πρόκειται για έναν κλάδο, όπως ο τουριστικός, που διαρκώς μεταβάλλεται, τότε μάλλον η εμπειρία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί πανάκεια. Το σημαντικότερο, ίσως, πλεονέκτημα της τεχνολογίας είναι ότι δίνει τη δυνατότητα λήψης δεδομένων που μπορούν – σε δεύτερο χρόνο - να αξιοποιηθούν από την επιχείρηση. Για παράδειγμα, δεδομένα που έχουν να κάνουν με το προφίλ των επισκεπτών θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε συγκεκριμένες αποφάσεις, αναφορικά με τη διαμόρφωση των χώρων ενός τουριστικού καταλύματος ή και σε επιλογές που σχετίζονται με τις δραστηριότητες, τη διατροφή, τη διασκέδαση κ.ο.κ., βελτιώνοντας σημαντικά την εμπειρία του πελάτη, οι ανάγκες του οποίου έχουν αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Υπάρχει πολλή… χαρτούρα

Εάν ο όγκος των εγγράφων που διακινούνται σε ένα ξενοδοχείο είναι μεγάλος τότε είναι σαφές πως πρέπει να οργανωθεί ψηφιακά, γεγονός που θα διευκολύνει πρωτίστως τα μέλη της επιχείρησης, μειώνοντας αισθητά τον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους, καθώς και τους χρόνους εξυπηρέτησης των πελατών, χάρη στην αυτοματοποίηση κάποιων διαδικασιών. 

Η ψηφιακή ΄ανάταση΄ του ανταγωνισμού

Οι τουριστικές επιχειρήσεις οφείλουν να είναι ενημερωμένες για τα μέσα και τα εργαλεία που αξιοποιούν οι ανταγωνιστές τους, ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για εγχώριο ή εισερχόμενο ανταγωνισμό. Δεν έχουν την πολυτέλεια να μείνουν πίσω από τις τεχνολογικές εξελίξεις, καθώς κάτι τέτοιο θα στοίχιζε σε πελατεία, η οποία έχει πλέον σημαντικά υψηλές προσδοκίες. Παρακολουθώντας ή και ακόμη υιοθετώντας τις καλές πρακτικές άλλων επιχειρήσεων θα μπορέσουν να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους και, άρα, να διατηρήσουν ή να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες.   

Το «κλειδί» για να μετασχηματιστεί ψηφιακά μία επιχείρηση είναι να θέσει προτεραιότητες, με βάση και τις ανάγκες της. Εάν, για παράδειγμα, αντιμετωπίζει πρόβλημα με τα έσοδα, ενδεχομένως να πρέπει να εξετάσει το επιχειρηματικό της μοντέλο ή εάν αντιμετωπίζει θέματα με πελάτες και συνεργάτες τότε, ίσως, θα μπορούσε να αλλάξει το μοντέλο δέσμευσης που χρησιμοποιεί. Σε κάθε περίπτωση, το digital transformation δεν μπορεί να γίνει σε μία ημέρα. Απαιτείται διαρκής ενημέρωση, προσήλωση στο στόχο, αλλά και ικανότητα προσαρμογής εάν το αρχικό πλάνο χρειάζεται τροποποιήσεις, ειδικά με την πάροδο των χρόνων. 

Η Εθνική Τράπεζα, έχοντας επενδύσει και η ίδια τα τελευταία χρόνια σε ένα επιτυχημένο μοντέλο ψηφιακού μετασχηματισμού, διαθέτει την εμπειρία και την εξειδίκευση να καθοδηγήσει τις επιχειρήσεις σε μια καλύτερη και βιώσιμη μέρα, ανάλογα με τους στόχους και τις επιδιώξεις τους.

 Πηγές: European Commission, Policies.

 

Κλείσιμο
Κλείσιμο
back-to-top