Μερικά στοιχεία για το Digital Marketing
Σύμφωνα με έκθεση του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών, ποσοστό 91% των Ελλήνων αυτοπροσδιορίζεται σήμερα ως χρήστης του διαδικτύου, καταγράφοντας, έτσι, αύξηση της τάξης του 20% σε σχέση με το 2019 (ποσοστό 71%). Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση για το Ευρωπαϊκό Ηλεκτρονικό Εμπόριο 2023, αλλά και στοιχεία της Eurostat, στην Ελλάδα οι διαδικτυακές πωλήσεις B2C αυξάνονται με ρυθμούς 8% -10% ετησίως, με τον κύκλο εργασιών να «αγγίζει» το 2023 τα 17,33 δισ. ευρώ. Η πανδημία φαίνεται να λειτούργησε καταλυτικά προς αυτή την κατεύθυνση, αφού ώθησε πολλές επιχειρήσεις να αλλάξουν τη στρατηγική τους, αξιοποιώντας το διαδίκτυο. Πόσο εύκολο, όμως, είναι να «ξεχωρίσεις» σε έναν ψηφιακό κόσμο; Η απάντηση βρίσκεται στο digital marketing.
Το digital ή ψηφιακό marketing αναφέρεται ως ο τομέας του marketing που χρησιμοποιεί διαδικτυακές ψηφιακές τεχνολογίες, όπως υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, tablet και άλλα ψηφιακά μέσα και πλατφόρμες για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Πριν, ωστόσο, μία επιχείρηση κατασταλάξει στο «μείγμα» των εργαλείων που θα χρησιμοποιήσει, οφείλει προηγουμένως να έχει σχεδιάσει τη στρατηγική της, ξεκινώντας από τα εξής:

Περιγραφή των στόχων
Συνήθως οι επαγγελματίες του digital marketing ζητούν από τον εκάστοτε επιχειρηματία να φανταστεί που θα ήθελε να βρίσκεται η επιχείρησή του κάποια χρόνια από σήμερα. Με τον τρόπο αυτό τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι για το μέλλον και πως αυτοί θα μπορούσαν να επιτευχθούν. Το «κλειδί» εδώ είναι τα KPIs (Key Performance Indicators), οι δείκτες, δηλαδή, που «μετρούν» εάν μία καμπάνια, ένα project ή μία ενέργεια πέτυχε τον σκοπό της. Αυτοί οι δείκτες βρίσκονται υπό συνεχή παρακολούθηση, έτσι ώστε ο επιχειρηματίας να γνωρίζει τον αντίκτυπο που έχει στο αγοραστικό κοινό.
Εντοπισμός του κοινού-στόχου
Όσο «δυνατή» και εάν είναι μία διαφημιστική καμπάνια εάν αυτή δεν είναι εστιασμένη σε συγκεκριμένο κοινό, σίγουρα δεν μπορεί να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Επομένως, «κλειδί» για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι η εστίαση στο σωστό κοινό.
Αναγνώριση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
Το επιχειρείν είναι ένας πολύ ανταγωνιστικός χώρος. Για να μπορέσει μία επιχείρηση να κερδίσει μερίδια θα πρέπει να βρει εκείνο το χαρακτηριστικό που την κάνει να ξεχωρίζει έναντι των υπολοίπων.
Στην αγορά διατίθεται πληθώρα ψηφιακών εργαλείων που περιλαμβάνουν από τη διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έως και αναλυτικά στοιχεία ιστοτόπων. Ενδεικτικά:
Google Analytics
Μέσω αυτού μία επιχείρηση μπορεί να έχει πρόσβαση σε μία σειρά από στοιχεία, με κύριο την αλληλεπίδραση του κοινού με την ιστοσελίδα της. Όπως επισημαίνεται, «το Google Analytics σας προσφέρει σε ένα μόνο μέρος τα δωρεάν εργαλεία που χρειάζεστε για να αναλύετε δεδομένα της επιχείρησής σας, ώστε να λαμβάνετε εξυπνότερες αποφάσεις».
Email marketing
Τη δύναμη του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αξιοποιούν πολλές επιχειρήσεις, μετατρέποντας το απλό email που στέλνουν στους πελάτες τους – υφιστάμενους και νέους – ως τον βασικότερο δίαυλο επικοινωνίας για την ενημέρωση και την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών και μάλιστα, χωρίς κόστος. Ένα από τα εργαλεία που κάνουν ακριβώς αυτό είναι το MailChimp που, ουσιαστικά, βοηθά τις επιχειρήσεις να μετατρέψουν τα emails σε πηγή εσόδων.
Social media
Μία νέα μορφή διαδικτυακού marketing που αναπτύχθηκε πολύ τα τελευταία χρόνια είναι αυτό των social media. Μέσω αυτού οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν και να μοιραστούν περιεχόμενο στα δίκτυα των κοινωνικών μέσων, στοχεύοντας σε συγκεκριμένο κοινό κάθε φορά. Δεδομένης της δημοφιλίας, αλλά και της επίδρασης που έχουν σήμερα τα social media η αξιοποίηση του συγκεκριμένου εργαλείου ενδείκνυται για τις επιχειρήσεις που έχουν ως σκοπό να μεταδώσουν γρήγορα και σε περισσότερους το μήνυμά τους και άρα, να κερδίσουν κοινό.
Όσο η τεχνολογία εξελίσσεται τόσο οι επιχειρήσεις θα έχουν ανάγκη λύσεων που θα τους επιτρέπουν να αυξάνουν το αποτύπωμά τους στην αγορά. Το digital marketing εξυπηρετεί ακριβώς αυτό το σκοπό, αρκεί, βέβαια, η διαδικασία να μην είναι… στατική. Το γεγονός, άλλωστε, ότι μέσω αυτού μπορούν να αξιολογήσουν τον αντίκτυπο της κάθε ενέργειας σημαίνει ότι αντιστοίχως μπορούν να προσαρμόσουν ανάλογα τη στρατηγική τους. Για να γίνει αυτό, όμως, είναι απαραίτητη η διαρκής επιμόρφωση πάνω σε αυτά τα ζητήματα. Σε κάθε περίπτωση, η δύναμη του διαδικτύου είναι στα χέρια τους.
Πηγές:
«Το διαδίκτυο στην Ελλάδα», Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών
Ευρωπαϊκό Ηλεκτρονικό Εμπόριο 2023, Ecommerce Europe και EuroCommerce
Number of e-commerce sites, markinblog
https://analytics.google.com/analytics/web/provision/#/provision
https://buffer.com/
https://mailchimp.com/