Το “lipstick index” και η οικονομία
H στροφή σε προσιτές πολυτέλειες, όπως τα προϊόντα ομορφιάς, το φαγητό έξω και τα είδη ευεξίας, θεωρούνται από πολλούς οικονομολόγους βασικό μέρος της συμπεριφοράς των καταναλωτών όταν μια οικονομία πλήττεται (π.χ. από πληθωρισμό ή αύξηση της ανεργίας).
Σύμφωνα με το φαινόμενο, γνωστό ως “lipstick index”, η αύξηση στην αγορά πολυτελών μικρών προϊόντων, όπως τα κραγιόν, δείχνει ότι μια οικονομία οδεύει ή είναι σε ύφεση. Πέρα από καλλυντικά, άλλα προϊόντα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία είναι τα ακριβά προϊόντα skincare και τα αξεσουάρ, οι καφέδες specialty, καθώς και τα premium αλκοολούχα ποτά και σνακ. Αυτά επιτρέπουν στους καταναλωτές να αισθανθούν ότι περιποιούνται τον εαυτό τους, χωρίς να νιώσουν ενοχές.
Ανεξάρτητα από την κατάσταση της οικονομίας, αυτή η καταναλωτική συμπεριφορά παρατηρείται περισσότερο τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, όταν οι καταναλωτές στρέφονται στην αγορά “little luxuries” ως “παρηγοριά” για τα χρήματα που ξόδεψαν στη διάρκεια των γιορτών, δείχνοντας οικονομική συγκράτηση αλλά απολαμβάνοντας παράλληλα κάτι μικρό.
Ποιοι αγοράζουν “ μικρές πολυτέλειες” ”;
Έκθεση της Deloitte για τα little luxuries υπογραμμίζει ότι πάνω από το 75% των καταναλωτών από 23 χώρες αισθάνθηκαν ότι “ξόδεψαν” λεφτά σε κάποια αγορά του μήνα, παρά το γεγονός ότι μόνο το 42% αισθανόταν αρκετά ασφαλές οικονομικά για να το κάνει. Στις ΗΠΑ, τη Σουηδία, τον Καναδά και την Αυστραλία, ο αριθμός αυτός ξεπερνά το 80%, ενώ στην Ιαπωνία, το 50% ανέφερε αντίστοιχες συμπεριφορές.
Τα τρόφιμα και τα ποτά κυριαρχούν ως η κορυφαία κατηγορία "little luxury”, και αντιπροσωπεύουν σχεδόν τρεις φορές περισσότερες αγορές από ότι οι αγορές “προσωπικής φροντίδας” παγκοσμίως και τέσσερις φορές περισσότερες στις ΗΠΑ. Σε αυτήν την κυρίαρχη κατηγορία οι άνδρες αντιπροσωπεύουν το 57% των αγορών παγκοσμίως, ξοδεύοντας 60% περισσότερο από τις γυναίκες σε premium ή specialty τρόφιμα και ποτά.
Ακόμα, αξίζει να σημειωθεί ότι παγκοσμίως η γενιά που ξόδεψε περισσότερα στις “σπάταλες αγορές” της είναι οι Millenials (ηλικίες 30-44) και συγκεκριμένα οι Millenial άντρες, με μέσο όρο δαπάνης $53. Από την άλλη, η γενιά που ξόδεψε λιγότερα στις αντίστοιχες αγορές της είναι οι Baby Boomers (ηλικίες 61 – 70) και ειδικά οι Boomer γυναίκες, για τις οποίες ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι $23.

Στρατηγικές λιανικής για την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών
Τα καταστήματα φαίνεται να ανταποκρίνονται και να “αγκαλιάζουν” τη στροφή στο little luxury εισάγοντας πιο προσιτά προϊόντα πολυτελείας. Πολλά προσφέρουν budget-friendly σειρές ομορφιάς και ευεξίας, καλοδιατηρημένα μεταχειρισμένα luxury ρούχα και συλλογές ειδών που δίνουν την “αίσθηση” υψηλής ποιότητας. Αυτές οι στρατηγικές καθιστούν την απόλαυση προσιτή σε ένα ευρύτερο κοινό.
Η στροφή στις μικρές πολυτέλειες, αν και δεν είναι καθολική, αφορά καταναλωτές τόσο μεγαλύτερης όσο και μικρότερης οικονομικής δυνατότητας, αντικατοπτρίζοντας μια καθολική επιθυμία να αισθάνονται οι άνθρωποι καλά, πραγματοποιώντας αγορές χωρίς μεγάλη οικονομική επιβάρυνση. Έτσι, σε αβέβαιους οικονομικά καιρούς φαίνεται πως οι αγορές μικρών πολυτελειών μπορούν να γίνουν ένας ακόμα απλός και προσιτός τρόπος να κάνετε ένα δώρο στον εαυτό σας.