Millennials & στέγη: Γιατί δεν αγοράζουν σπίτια;

Ανακαλύψτε τους λόγους για τους οποίους οι millennials δεν αγοράζουν σπίτια. 

Γιατί οι Millennials, δηλαδή οι άνθρωποι ηλικίας 30-44, δεν έχουν ως προτεραιότητα την αγορά κατοικίας; Η απάντηση διαφέρει ανάλογα με το μέρος που ζουν. Σε πολλές περιπτώσεις, όπως στην Ελλάδα, σχετίζεται κυρίως με τη δυσκολία τους να αγοράσουν σπίτι, ενώ σε άλλες, όπως στην Αμερική, έχει να κάνει περισσότερο με την επιλογή τους να μην το κάνουν. Και δεν είναι παράξενο αν σκεφτεί κανείς ότι είναι η γενιά που έζησε τις κρίσεις τη μία μετά την άλλη, είδε πολύ έντονα σκαμπανεβάσματα στην αξία των ακινήτων και, άρα, δεν θεωρεί ότι πρόκειται για απολύτως ασφαλή επένδυση.

Οι Millennials στις ΗΠΑ σήμερα έχουν ποσοστό ιδιοκτησίας 43%, ενώ οι Baby Boomers (ηλικίες 61 – 70) δηλαδή οι γονείς τους, σε αυτή την ηλικία είχαν 52%, σύμφωνα με μια ανάλυση της Redfin. Η μέση ηλικία ενός αγοραστή για πρώτη φορά αυξήθηκε στα 38 έτη το 2024 από 35 έτη το 2023, το υψηλότερο ρεκόρ. Σχεδόν οι μισοί Millennials και Gen Z (ηλικίες 18-29) που απάντησαν σε έρευνα της Santander δήλωσαν ότι το να έχεις ένα σπίτι μπορεί να σου προκαλεί περισσότερα προβλήματα από ότι λύνει.

 

Πώς διαφέρουν οι Millenials από τους Gen Z;

Για τους Millennials και τους Gen Z του εξωτερικού, φαίνεται να κερδίζει έδαφος η αγορά σπιτιού από κοινού με φίλους ή η μετακόμιση με την οικογένεια. Το 15% των Αμερικανών σ’ αυτές τις ηλικίες έχουν από κοινού αγοράσει ένα σπίτι με κάποιον άλλο εκτός από τον/την σύντροφό τους και το 48% δήλωσε ότι θα σκεφτόταν σοβαρά αυτήν την επιλογή.

Ειδικότερα, η Gen Z, σύμφωνα με έρευνα από το Pew Research Center, εμφανίζεται λιγότερo πρόθυμη να αγοράσει σπίτι. Προτιμούν την ενοικίαση και τη συμβίωση σε πιο βιώσιμες και οικολογικά υπεύθυνες κατοικίες, αντί για ένα παραδοσιακό σπίτι που απαιτεί μεγάλες επενδύσεις και έχει μεγάλο ενεργειακό αποτύπωμα. Ταυτόχρονα, η αύξηση των βιώσιμων επιλογών στέγασης, όπως οι “πράσινοι” χώροι διαβίωσης και τα σπίτια με υψηλή ενεργειακή απόδοση, κάνουν την ενοικίαση πιο ελκυστική επιλογή για τους Gen Z, καθώς τους επιτρέπει να παραμείνουν πιστοί στις περιβαλλοντικές τους αξίες.

 

Τι γίνεται στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα, από την άλλη, καταγράφονται υψηλά ποσοστά νέων που ζουν σε υπερπλήρη νοικοκυριά, δηλαδή νοικοκυριά που δεν διαθέτουν τον αντίστοιχο αριθμό δωματίων για τα μέλη τους. Το 2023, το ποσοστό των νέων ηλικίας 15-29 ετών που ζούσαν σε τέτοια νοικοκυριά ανήλθε στο 46%, ενώ για τον συνολικό πληθυσμό ήταν 27,5%. Στην ΕΕ, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 26% για τους νέους και 16,8% για τον συνολικό πληθυσμό.

Η δεκαετής οικονομική κρίση στη χώρα δυσκόλεψε πολύ την αποταμίευση, ενώ από το 2021 οι τιμές των κατοικιών και των ενοικίων ανεβαίνουν, με αποτέλεσμα η επιλογή της αγοράς ενός ακινήτου να μην υπάρχει καν. 

 

Millennials & στέγη: Γιατί δεν αγοράζουν σπίτια;

Το πρόγραμμα ‘Σπίτι μου ΙΙ’

Παρόλα αυτά, η  μεγάλη ανταπόκριση στο κρατικό πρόγραμμα χορήγησης χαμηλότοκων ή άτοκων στεγαστικών δανείων «Σπίτι μου»,  καθώς και στο τρέχον πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ», έδειξε σαφή σημάδια ότι το ενδιαφέρον υπάρχει, όταν υπάρχουν και ευνοϊκότεροι όροι. Μέσα στις πρώτες εβδομάδες που άνοιξαν οι αιτήσεις του προγράμματος, έχει ήδη κατατεθεί αριθμός ρεκόρ +63.400, κυρίως από Millenials αλλά και Gen X και Gen Z, με τους δικαιούχους να είναι ηλικίας 25-50, με εισοδηματικά κριτήρια.

Τα σπίτια που μπορούν να επιλεγούν δεν πρέπει να ξεπερνάνε τα 150 τ.μ., πρέπει να είναι κατασκευασμένα έως το 2007 και να έχουν αξία συμβολαίου έως €250.000. Τα δάνεια που θα δοθούν μπορεί να διαρκούν από 3 έως 30 χρόνια και μπορούν να φτάνουν έως τα €190.000 και να μην ξεπερνάνε το 90% της αξίας του σπιτιού.

Με το θέμα ‘δικό μου σπίτι’ να αποτελεί ένα εξαιρετικά απαιτητικό κεφάλαιο για κάθε ηλικία, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε πάντα τις επιλογές που έχουμε στη διάθεσή μας. 

 

Πηγές: ΔΥΠΑ, CBS News, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Barron’s, Οικονομικός Ταχυδρόμος

 

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Μαζέψτε ακόμη περισσότερες πληροφορίες μέσα από χρήσιμα άρθρα.

Η εθνική μας ομάδα εξυπηρέτησης είναι εδώ

Για ό,τι θέλετε να μάθετε, να ρωτήσετε και να αποκτήσετε, η εξειδικευμένη μας ομάδα είναι δίπλα σας, για να σας εξυπηρετήσει είτε από κοντά είτε τηλεφωνικά.
Κλείσιμο
Κλείσιμο
back-to-top